2014. március 30., vasárnap

OK man, I hear you (Kuala Lumpur)

Rendben, hallak (Lewis Hamilton)

Talán az egyik legfontosabb kérdés a futamot megelőzően az volt, hogy mennyire marad megkérdőjelezhetetlen a Mercedes csapat fölénye riválisai előtt. Erre a kérdésre kettős választ kaptunk a futamon. Hamilton hibátlan hétvégét futva roppant meggyőző volt. Sokkal meggyőzőbb, mint azt a végső időeredményből gondolhatnánk, hiszen úgy tudott 14 másodperc körüli előnyt kiautózni, csapattársával szemben, hogy ugyanakkor 4 kg-mal több üzemanyaga maradt. Az üzemanyag idén pedig átváltható időelőnyre, amennyiben elég út van hátra a verseny végéig. Ezt eg is figyelhettük az utolsó körben, amikor a Vettel által meghonosított, majd hamar elterjedt szokásnak megfelelően a brit az utolsó körökben biztos előnyének tudatában megpróbált leggyorsabb kört futni. Közben hangzott el a fenti mondat, ezzel reagált ugyanis a brit a versenymérnöke figyelmeztetésére. Egy-egy ilyen feltekert körön bő egy másodpercet tudott verni Rosbergre, és közben fél kg extra üzemanyagot használt el. Durva becsléssel tehát azt mondhatjuk, hogy 1 kg üzemanyagtöbblet 2 másodpercre váltható át amennyiben más körülmény ebben nem akadályozza a versenyzőt. Például valaki aki előtte autózik.

A válasz másik fele Nico, aki olcsón megúszta azt, hogy ezen a versenyen nem tudott Lewishoz közeli tempóban körözni, hiszen a második helyet így is be tudta gyűjteni. Ő azonban nem tűnt sérthetetlennek, a második kiállást követően Seb komoly, bár eredménytelen támadást indított ellene, melynek végül mindkettejük részéről az üzemanyag fogyása vetett végett. Pár körön keresztül lehet ilyen tempót diktálni, de hosszabb távon ezt megakadályozza a fogyasztási korlát. Ez elsőre kiábrándítónak tűnhet, de azért ennek pozitív hozadékai is lehetnek a szezon folyamán. Előtérbe fog kerülni az üzemanyag spórolós vezetés, hiszen a megspórolt benzin a verseny egy későbbi szakaszában tempófölényre, gyorsabb körökre, támadásra cserélhető be, és ezzel a taktikai lehetőségek egy újabb dimenziója nyílik meg. Reméljük, hogy valóban sok látványos és izgalmas akciót láthatunk majd ennek következtében.

Ezen a versenyen az egyetlen komoly taktikai húzás Hülkenberg nevéhez köthető, aki eggyel kevesebb kiállással igyekezett Alonso elől elhalászni a negyedik helyet. Bár az elképzelés első fele működött és Fernando harmadik kiállása után megszerezte az áhított pozíciót, azonban a helyezés megtartása már meghaladta a Force India erejét. A spanyol az utolsó kiállását követően nem kevesebb mint 25 másodpercet vert a németre, ami önmagában több, mint az egy kiállással elvesztett idő. Azonban nem kétséges, hogy az ötödik hely is komoly sikert jelent a csapatnak, hiszen sikerült mindkét McLarent és mindkét az élbolyhoz való felzárkózásra képesnek tartott Williamset magabiztosan maga mögé utasítania. Az előnye leintéskor már 36 másodpercre rúgott.

Utóbbi két csapat versenye viszont pont az egymás elleni harcról szólt. No meg persze a csapatutasításról, melyet Massa – Webber szavaival élve – természetesen nem vett figyelembe. Azt hiszem, ez jól is tette, megerősítette vele pozícióját csapaton belül, világossá téve, hogy nem lehet ismét másodhegedűs szerepkörbe szorítani, vagy legalábbis nem ennyire egyszerűen. A csapat részéről ugyanakkor hibának éreztem, hogy ilyet kérnek versenyzőiktől, mivel Button megelőzése csupán 2 extra pontot jelentett volna a csapat szempontjából, és az sem volt biztosan megszerezhető egy esetleges helycsere után. Két potenciális csapatpontért bevállalni egy a csapaton belüli kellemetlen légkört, ellenséges hangulatot pedig nem feltétlen bölcs döntés.

Továbbra sem kerültünk közelebb a tavaly év végén még az idei évad egyik legfontosabb kérdésének tartott Ferrari belső erősorrend kérdésében a válaszhoz. Kiminek az első versenyen ugyanis nem működött tökéletesen az autója, a mai futamon pedig Magnussen buta hibájának köszönhetően volt kénytelen megelégedni a tizenkettedik hellyel. Azt sem szabad továbbá elfelejtenünk, hogy Alonsonak több évnyi előnye van a csapattal való együttműködésben, ami nehezen fordítható ugyan le időkülönbségre, de a szezon első felében mindenképpen előnyt jelent.

Összességében nehéz lenne azt állítani, hogy ez a futam igazán izgalmas lett volna, de azért ne menjünk szó nélkül amellett, hogy a kevés előzés közül több is meglepően látványosra sikerült. Reméljük hát együtt, hogy a helycserék minősége a szezon során változatlan marad, számuk viszont emelkedni fog.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése