A mai futamon elég egyértelmű erősorrend alakult ki, a dobogósok között senki sem reménykedhetett jobb helyezésben, és senki nem elégedhetett meg kevesebbel sem. A Mercedes teljesítménye továbbra is ingadozó, de javukra legyen mondva, hogy a gödrök nem olyan mélyek már, és cserébe a legkiegyensúlyozottabb pilótapárossal rendelkeznek. Komoly jövő állhat még a csapat előtt. A Ferrari, de főleg Fernando megint jelezte, hogy bár az időmérőn nem – ezúttal taktikai hibáik miatt sem – tudnak az élen végezni, azért a versenytempójuk továbbra is erős, ám a mai Red Bullal ők sem vehették fel a küzdelmet. Márpedig volt a mai Red Bullon egy igen szokatlan elem. Az a hátsó szárny, amit jellemzően ők állítanak a legmagasabb dőlésszögűre, amely így az az egyenesben csak alacsonyabb sebességet tesz lehetővé számukra, amit a magas kanyarsebességgel szoktak kompenzálni, nos a belga hétvégén talán náluk volt a leglaposabb. Azt megítélni kívülállóként, hogy az hogyan hatott ki a köridőre szinte lehetetlen, az viszont egyértelmű, hogy ez kulcsszerepet játszott abban ahogy Sebastian megszerezte az első helyet már az első kör első szektorában.
A futam eseményeit ezúttal sem szeretném részletezni, hiszen azok magukért beszéltek. Ez egy eléggé őszinte futam volt, nem voltak nagy okosságok, amikre csak a futam végén derült fény, még a gumispórolásáról híres Jensen is kijött másodjára a boxba, hogy biztosra mehessen. Az egyetlen versenyző, aki egy kiállással abszolválta a futamot a nyolcadik helyen végző Grosjean volt, aki nagyjából pont ott végzett ahova egy átlagos taktikát követően vártuk volna.
Amivel talán érdemes kicsit behatóbban foglalkozni, az a bajnokság hátralevő része. Tizenegy futamon vagyunk túl, nyolc van vissza, és Vettel lényegesen jobb helyzetben van, mint tavaly. A kérdés tehát amit fel kell tennünk az, hogy lehet-e esélye valakinek megfogni őt, és ki lehet az a valaki. Kimi a mai kiesésével nagyon nehéz helyzetbe került, hiszen megszakadt a másfél éve tartó pontszerzési sorozata, ami igazán ütőképes autó hiányában a legerősebb fegyvere volt a világbajnoki címért folytatott küzdelemben. Hátránya 63 pontra duzzadt, de a második helyezett Alonsoval szemben is 18 pontra rúg. Ez azt jelenti, hogy a hátralévő futamokon egyenként 8-8 ponttal kéne többet szereznie, mint a címvédő, hogy ismét bajnoki címet szerezzen. Azt leszögezhetjük, hogy ez abban az esetben, ha Vettel minden versenyen célba ér meglehetősen esélytelen. Ugyanakkor még egy kiesés esetén is komoly meglepetés lenne, ezért úgy vélem a finnel idén nem számolhatunk az esélyesek között. A harmadik helyezett Hamilton hátránya 58 pont, ami azt jelenti, hogy abban az esetben, ha minden futamot megnyer, és a szőkített listavezető minden esetben a második helyet szerzi meg mögötte, akkor sem lehet világbajnok. Persze senki sem fogja megnyerni a hátralévő nyolc futamot, ilyesmivel felesleges is számolni. Mondhatjuk tehát, hogy a brit sikeréhez is szükséges a német legalább egyszeri nullázása. Végül pedig Alonso. A Ferrari az időmérőn gyengélkedik ugyan, a futamon viszont komoly a tempójuk. Viszont jelenleg nem tűnik úgy, hogy ez elég lenne ahhoz, hogy futamokat nyerjenek. Hol a Mercedes, hol a Red Bull kerül előnybe velük szemben, így ahhoz, hogy Fernando futamonként átlag 6 pontot hozzon Seben, ami az elsőségéhez szükséges lenne, még sokat kell fejlődniük. Leszögezhetjük tehát, hogy a bajnokság izgalmai szempontjából az ideális az lenne, ha az osztrák csapat favoritja legalább egy ízben maradna pontok nélkül.
De vizsgáljuk meg a helyzetet egy másik szempontból is. Vajon hány pont kell idén a bajnoki címhez? A közhiedelemmel ellentétben ez nem az a pontmennyiség amit végül a bajnok megszerez, hanem eggyel több, mint amíg a második helyezett szerez. Idén talán kicsit kevésbé széles a győzelemre (de még inkább dobogóra) képes pilóták sora, ami azt jelenti, hogy a pontok jobban koncentrálódnak mint tavaly. Az évad ugyanakkor egy futammal kevesebből áll, azért nem tartom túl vad elképzelésnek, hogy a tavalyi eredmény környékén lesz idén is a szükséges pontok száma. Tavaly pedig ez 279 pontra rúgott. Nézzük meg gyorsan, hogy kinek milyen átlagot kell teljesítenie a hátralevő futamokon, hogy ezt az eredményt el tudja érni.
Pilóta | Pont | Pont/Verseny | Helyezés/Verseny |
---|---|---|---|
Sebastian Vettel | 197 | 10,25 | 4,875 |
Fernando Alonso | 151 | 16 | 2,67 |
Lewis Hamilton | 139 | 17,5 | 2,17 |
Kimi Räikkönen | 134 | 18,125 | 1,98 |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése