2013. október 6., vasárnap

I've been through that phase. They're dead. (Yeongam)

Azon már túl vagyok. Ezeknek annyi. (Lewis Hamilton)

A futam talán legviccesebb párbeszédét zárta a fenti mondattal 2007 világbajnoka.
Lewis: A jobb első megsemmisült.
Csapat: Ezen a szemcsésedési fázison mások is átestek, ki fog tisztulni.
Lewis: Azt tudom, de én azon már túl vagyok, ezeknek annyi.

És valóban. Lewis 2-4 másodperccel lassabb köröket tudott teljesíteni a körülötte autózóknál a verseny ezen fázisában, ám a két cserét erőltető csapat nem merte korábban behívni. Így aztán az abroncsokkal jobban gazdálkodó Rosberg pár kör alatt beérte és meg is előzte. Ám ekkor mindkettejük legnagyobb szerencsétlenségére Nico teljes orrkúpja lebiggyedt. Az ekkor már nyilván Hamilton fogadására készülő csapat kénytelen volt elsőbbséget adni szikrákat szóró csapattársának, és Lewis annak ellenére tölthetett kint egy újabb kört, hogy ezen a körön már bő 5 másodpercet vertek rá riválisai. Az, hogy a két Mercedes versenye nem ment teljesen a levesbe a biztonsági autónak volt köszönhető, pedig ha az és az orrkúp probléma sem következik be, egyikük szinte bizonyosan a dobogóra állhatott volna.

Aki nem erőltette a 2 cserét az viszont Kimi volt. És ez lett a hatalmas szerencséje. Beszorult egy olyan sorba, ahol komoly esélye sem a gyorsabb tempóra sem az előzésre nem kínálkozott, ráadásul a gumijai sem voltak túl jó állapotban, így végül csupán 16 körrel az első kiállása után hívták a boxba, hogy 3 cserés taktikával próbáljanak a többiek elé vágni. 29 kör volt még akkor a versenyből hátra. Sosem tudjuk meg, hogy működött volna az elképzelés, mert a finn hatalmas szerencséjére 6 körrel később bejött a safety car. Ez alatt a 6 kör alatt ő természetesen jóval gyorsabb volt ellenfeleinél, így amikor azok kihasználva a biztonsági autó adta lehetőséget szintén kiálltak cserélni a két éllovast kivéve mind mögé sorakoztak fel. Az újra rajtoló mezőny legszemfülesebb tagjaként Räikkönen kihasználta azt a nem egészen egy kört, amíg előzni lehetett és azonnal csapattársa elé verekedte magát. Majd jött számára a második kellemes meglepetés, a második biztonsági autós fázis. Ez a két hosszú etap ugyanis annyival csökkentette a versenytempóban végigautózandó körök számát, hogy így a finn világbajnok képes volt visszaváltani a 2 cserés taktikára. Bár a legvégén már fáradni kezdtek gumijai, arra azért elég tartalék volt bennük, hogy második helyezését megóvják. Kiváló példája volt ez annak, amikor a lehetőség a tehetséggel párosult, amely képes is volt azt megragadni.

A képen természetesen nem Hamilton látható, akitől ezúttal kissé rendhagyó módon az idézetet vettem, hanem az a Vettel, akivel elemzői szempontból szinte kár is foglalkozni. Újabb mesterhármassal (futamgyőzelem, pole pozíció, leggyorsabb kör) javította tovább az indokolatlanul fiatalon értelmezhetetlenül erős statisztikáit. A bajnoki címet ilyen előnyel pedig valószínűleg akkor is behúzná az üldözői kiegyenlített erőviszonyainak hála, ha idén több futamon nem indulna. Ne feledjük 3 versennyel ezelőtt 279-re taksáltam a címhez minimálisan szükséges pontok számát, és Seb ebből már 272-vel rendelkezik. Ráadásul jelenleg minden jel arra utal, hogy a hátra lévő 5 futamon is rajthoz fog állni.

Nem is érdemes vele többet foglalkozni, talán az évad hátralévő részében érdekesebb lehet az, hogy a második helyet ki fogja tudni megszerezni a maradék három legerősebb pilóta közül. Alonso előnye ugyan jelentős közöttük, de a mai futamon pont ő muzsikált a leggyengébben.

Végül pedig akire feltétlen indokolt szót vesztegetni az a Nico Hülkenberg, akiről nem ma derült ki, hogy rendkívül tehetséges. A királykategóriát megelőző pályafutása alatt Hamiltonnal és Vettellel versenyzett, és semmivel sem volt lassabb náluk. De míg az előző kettőnek volt egy olyan pártfogója, aki egy top csapat ülését kínálta nekik szinte azonnal a száguldó cirkuszba való érkezésüket követően, neki sokkal rögösebb volt az útja. Pedig a mai negyedik helyezésével és zseniális védekezésével a nem éppen szégyenlős óvatoskodásáról híres Lewis ellen ismét bizonyította, hogy mi nézők nagyon szeretnénk őt egy az 2013 második felére feltámadó Saubernél is jóval versenyképesebb járműben viszontlátni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése