2012. október 7., vasárnap

Amazing car, thank you for that boys (Suzuka)

Csodálatos autó, köszönöm fiúk (Sebastian Vettel)

A verseny és a világbajnokság szempontjából a mai napon egyértelműen az első kanyar történései voltak a meghatározóak. Ennek köszönhetjük, hogy mostanra világosan látszik, hogy a világbajnokság három szereplősre korlátozódott, amit a körülményekre való tekintettel kettőnek is tekinthetünk.

Nem kérdés, hogy a már csak minimális előnnyel, de azért még első Alonso továbbra is az esélyesek közé tartozik. Akinek kétségei támadnak, az nézze Massa helyezését a futamon, és vegye számításba, hogy az év során a brazil hányszor tudott gyorsabb lenni csapattársánál. Nem tartom kérdésesnek, hogy ha Kimi nem pöccinti meg az abroncsát a célegyenes végén, akkor ő állhatott volna a dobogó második fokán (feltéve persze, hogy Romain ugyanúgy eljátszotta volna a buldózer szerepet). Ez valószínűleg a semleges szemlélőknek érdekesebbé tette volna a bajnokság hátralevő részét.



A következő számításba veendő versenyző egyben a jelenlegi legnagyobb esélyes is, a futamgyőztes Vettel. Ne tévesszen meg bennünket mai letaglózóan nagy előnye, az idei éved tanulságaiból biztosan állíthatjuk, hogy ez nem marad így az évad hátralevő részében. Az persze nem kérdéses, hogy Red Bull autói a legjobbak között lesznek, de az ilyen kiugróan erős szereplések jellemzően egy futam után elévülnek. Viszont a 4 pontos hátránya, és a Ferrarival szemben elsősorban időmérőn megmutatkozó előnye bőségesen elegendő ahhoz, hogy favoritnak tekinthessük a cím megszerzésének szempontjából.

Na, de ki lenne a harmadik? Nézzük meg előbb, hogy kik nem tekinthetőek esélyesnek. Button lemaradása már túlságosan nagy ahhoz, hogy beleszólásuk legyen a végelszámolásba. Massa és Webber esetében nem csak a lemaradás tetemes, de a csapatukban – kimondva vagy kimondatlanul – kialakult sorrend is ellenül szól. Räikkönen bár pontok tekintetében ott van az esélyesek között, valójában kisebb csoda kéne, hogy megszerezhesse idén a második világbajnoki trófeáját. Ugyanis a Lotusnál hiába állították már be mögé az előző versenyen csapattársát, a fejlesztések ütemében lemaradtak, az autójuk érezhetően nem ott tart már, mint az évad első felében. Ezen a versenyen, a bevallottan elhibázott beállításokkal hajtó Lewis ellen sem tudta a pozícióját megvédeni. Valós esélye tehát csak úgy lehet, ha legnagyobb riválisai közül mindegyik betlizik a hátralevő versenyek során. Ennek az esélye pedig még akkor is elhanyagolható, ha faltörő kosként működő csapattársát piquet-i módon sikerülne irányítani a csapatvezetésnek. (Amitől persze isten óvjon bennünket.)

Ezzel egyetlen nevünk maradt fent a rostán, Lewis Hamilton. Persze az ő esélyei erősen kérdésesek. Nézzük mi szól mellette. A japánt megelőző 5 versenyen amikor Lewis célba ért, nyert. Autója tehát kiváló, biztos vagyok benne, hogy a hátralevő futamok során nem egyszer a legerősebbnek bizonyul majd. Ő maga is kétségbevonhatatlanul az egyik leggyorsabb pilóta. Lemaradása pedig a mostani ötödik helye ellenére 42 pontra csökkent. Potenciálja és pozíciója tehát önmagában esélyességre kárhoztatná, de nem mehetünk el szembekötve a tény mellett, hogy a héten bejelentették átszerződését   a Mercedeshez. Az átigazolás kapcsán rögtön napvilágot látott néhány hír, hogy nem fogják a fejlesztések közvetlen közelébe engedni, nehogy az egyik világbajnokuk mellett a know-how egy részét is kénytelenek legyenek átpasszolni a német csapatnak. Persze ez nem jelenti önmagában azt, hogy az idei cím megszerzésében nem fogják maximálisan támogatni, de az időmérőn és a futamon is jelentkező tempóhátránya elgondolkodásra ad okot. Ami viszont nem ad lehetőséget vélemények ütközésére az a McLaren csapatsorrendje, illetve hiánya. Ugyanis a futamon pontosan Button mögött futott be, úgy, hogy a kerékcserék után 4 másodperces hátránya a verseny végéig több mint ötszörösére duzzadt, a csapat pedig pont Buttont hajszolta, látszólag számításba sem véve az esetleges helycsere lehetőségét. Pedig az így eldobott két pont a végelszámolásban még komoly jelentőséggel bírhat.

Akiről még a futam kapcsán fontos megemlékeznünk, a Felipe Massa, aki igen hosszú kihagyás után, remek versenyzést követően állhatott a dobogóra. Bár Vettellel nem versenyzett egy ligában, de Kobajasin és Buttonon kívül az ő tempóját sem tudta követni senki, pozíciója nem forgott veszélyben a verseny során, a gumikkal remekül bánt, ami az első kiállásokat követően két pozícióval hálálta meg magát.

2 megjegyzés:

  1. Én még hozzáteszem, hogy Schumi autója (mint ahogy az idén már tucatszor) megint elromlott. Brutálisan nagy pénzt fizethetnek Hamiltonnak, hogy egy ilyen csapatba menjen.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Elromlott? Ezt en nem vettem eszre. 11-dik helyen futott be a 23-dik helyrol rajtolva. Tekintetbe veve, hogy Webber a joval erosebb autoval sem tudott ennel nagyobb feltamadast produkalni, ez normalis teljesitmenynek tunik szamomra.

      Törlés