2012. szeptember 23., vasárnap

One of the toughest races (Singapore)

Az egyik legnehezebb verseny (Sebastian Vettel)

Már az időmérőn jól látszott, hogy Szingapúrban két pilóta, a későbbi győztes, és a pole pozíció megszerzője lesznek azok, akik uralják a hétvégét. 1 másodperc közeli előnyük csak Maldonado lassan szokásos váló kiugró eredményeinek egyike, és Vettel nem csak a tökéletestől, de saját korábbi Q2-es teljesítményétől is elmaradó köre miatt nem volt annyira szembeszökő az időmérő végén. Ám aki a Q2-t is követte, az már ott dörzsölgethette szemét, hogy vajon hol találtak ezek ketten ennyi előnyt, míg a többiek nagyjából hasonló tempóra voltak képesek. Ezért igazán sajnálatos, hogy Lewis önhibáján kívül volt kénytelen kiállni a versenyből, hiszen a pályán maradó riválisok már nem jelentettek komoly kihívást a Red Bull német versenyzőjének, rutinszerűen húzta be a győzelmet, megfosztva bennünket a Hamiltonnal egész versenyen át tartó párharc ígéretétől. Hiszen amíg versenyben voltak, bár az angol irányított, és szépen őrizte a helyét, Sebastian kitartó buldogként – vagy ha tekintettel akarok lenni sebességükre, fáradhatatlan agárként – üldözte, és nem engedte neki, hogy komoly előnyt autózzon ki.



Bár az időmérőn mutatkozó fölény a futamra nagyobb különbséget vetített vetített elő (olyasmit amit az első 3-4 körben meg is tapasztalhattunk, de ne feledjük, hogy a dél-kelet ázsiai futamon a gumival való helyes gazdálkodás talán fontosabb, mint az évben bármikor. Ez a verseny az, ahol az etapok közötti gumitaktikán túl megjelenik az etapon belüli gumitaktika is. Már az első kiállásig megmutatkozott az a tény, hogy a gumik képesek ugyan jobb sebességre kevés körön keresztül, ám egy egész etap alatt nem. Így mindenki eldönthette, hogy az etap elejét hajtja meg, és a végén veszít a tempójából, mint éllovasaink az első körökben, vagy kíméli abroncsait amíg azok frissek, és a következő csere vagy éppen a befutó előtt vág ki egy huszáros hajrát. Az utóbbit választó Button és Alonso is számottevően tudott faragni hátrányából mielőtt az első kiállásukra sor került volna.

Alonso ezen a versenyen pontosan azt csinálta, amire szüksége van, hogy elhódítsa harmadik címét. Nem ugrált, nem vállalt kockázatot, a pozíciót gyakorlatilag végig tartva, a teljes első sor kiesésének hála beosont a dobogósok közé, hogy aztán az újabb 15 pontocskát önthesse a korábban összegyűjtött termetesebb halom tetejére. Ennél sokkal több az ő versenyében nem is volt.

Ahogy a dobogósok esetében nem, úgy a mezőny maradékának pozícióiban már komoly szerepet kapott a két egymást követő biztonsági autós fázis köszönhetően a mezőny két legkevésbé profi versenyzőjének, és Schumachernek hála. Furcsa látni, hogy Michael tavaly is pontosan ugyanilyen hibával esett ki, talán a meleg, talán a sötét, de az biztos, hogy ez a pálya soha nem fog kedvencei közé tartozni.
Azért vált a két biztonsági autós szakasz ennyire perdöntővé, mert míg korábban a két illetve három kiállásos taktikák közel pariban voltak erősségüket tekintve, addig a felvezető autó mögött rótt köröknek és a futam idő előtti leintésének hála a gumik csupán annyi terhelést kaptak, mintha a verseny 6-7 körrel lett volna rövidebb. Márpedig nem kell komoly stratégának lenni, ha ki akarjuk találni a három illetve két kiállásos versenyzők tempókülönbsége kinek kedvezett volna ezeken a zárókörökön. A futam korábbi szakaszában egy körön 3-4 másodperc hátrány is kialakult egy kopottabb és egy friss abroncsokon versenyző pilóta között.
Így viszont azok kerültek komoly lépéselőnybe, akik eredetileg egy kissé eltolt 3 kiállásos taktikán mozogtak, nem voltak kint a második cseréjükön az ominózus 34. körig. Ők itt mérsékelt időveszteséggel válthattak lágy gumikra, remélve, hogy a biztonsági autós fázis miatt azzal már a verseny végéig kibírhatják. Persze ha ez a szakasz valamivel rövidebb, és nem követi szinte azonnal egy újabb, akkor ez a taktika komoly kockázatok rejtett volna magában, de mint tudjuk a sportban nincs ha, jött a hétszeres világbajnok letarolta a Toro Rosso fiatal tehetségét, amivel nem csak újabb haladékot kaptak a frissen 2 kiállásra váltó pilóták, de egyenesen a teljes versenytávból is spóroltak két kört.

Ennek a kavarodásnak lett a nagy győztese a három R”: di Resta, Rosberg és Räikkönen a dobogó utáni helyeket megszerezve, illetve nagy vesztese Webber, akinek a sovány tizedik hellyel kellett vigasztalódnia, miután honfitársát már nem tudta lehagyni a hajrában. Itt érdemes talán említést tenni róla, hogy elhangzott az évad első, de feltehetőleg nem utolsó csapatutasítása is. Kár ez ellen berzenkedni, bolond az a csapat, ahol ezt nem alkalmazzák. Ne feledjük a 2007-es év intő példáját.

Van itt még két versenyző, akiről szót érdemes ejtenünk. Massa az első körben defektet kapott, és olyan lassan tudott visszavánszorogni a boxba, hogy még a szárnycsere ügyében kilátogató Petrovtól is 20 másodperc elmaradással tudott nekilátni a folytatásnak. Az ekkor megszerzett 24. helyét és 80 másodperc feletti hátrányát aztán a futam végéig 8. helyre, és 43 másodperces hátrányra tudta javítani, ami annak ellenére figyelemre és dicséretre egyaránt méltó teljesítmény, hogy ebben a biztonsági autós szakasz is segítségére volt. Figyelembe véve Felipe utolsó két futamát, és Fernando dicsérő szavait, az esély egyre komolyabb arra, hogy a jövő évben is a Ferrarinál versenyezhet. Márpedig számára ez a visszavonulás egyetlen alternatívája.
A másik versenyző akire kitérnék az a Timo Glock, aki a 12. helyet megszerezve az amúgy csak ágyútölteléknek használt csapatok között a legjobb, 19. helyre ugrott a tabellán, mindkét Caterhamet megelőzve. Mindezt úgy, hogy a verseny végén Kobajasit és Hülkenberget is maga mögött tudhatta.

Búcsúzóul, pedig egy újabb Mezei idézet: Nem figyeltem.

6 megjegyzés:

  1. Szerintem ez a pálya egy totálisan unalmas futamot generál, mindenki azt várja hogy mikor lesz már valami ütközés :(

    Másik problémám a versenybírákkal kapcsolatos. Versenyről versenyre teljesen máshogy döntenek. Szerintem a végén Sennának igenis kijárt volna az áthajtásos, ha már Vettel megkapta legutóbb, illetve a záróvonal átlépésért is adni kell a büntit, mert azért van.

    Schumit nem értem :( Miután kiesett megint nem volt kedvem nézni az egészet

    VálaszTörlés
  2. Hogy ez nem volt unalmas futam, az biztos. Senna nem megbüntetésén én is meglepődtem. Attól, hogy az előzés sikeres volt, veszélyes manőver volt, járt volna neki.
    Sajnos a Wéber Gabi is végleg "utolérte" színvonalban Mezeit. Egyszerűen ugyanaz a probléma, mint anno volt Palikékkal. Elfelejtik nézni a versenyt és csak a saját hülyeségüket mondják. A verseny végéig nem jöttek rá, hogy Massa beláhátsó defektet kapott, holott a felvételeken is látszódott és pár kör utána live-timingra is kiírták. Majd Sennát egy csapatra hozták Hülkenberggel...
    Schumi meg ... el kell fogadnia, hogy kiöregedett. A tapasztalata megvan, de a reflexei már nem versenyképesek és ugye most is bealudt, tönkretéve Vergne futamát. Hozzáteszem, Vergne csak azért nem tombolt szerintem, mert tisztelte Schumit. Ha egy Michaelhez képest nevesincs versenyző lett volna, ott helyben leáll veszekedni vele.
    Egyetértek Kóccal. Massa helye egyre masszívabbnak tűnik. Hamilton- ha el is megy a Mekitől, esélyelen, hogy másodpilóta legyen Alonso mögött, voltak ők már egy csapatban, láthattuk is milyen eredménnyel.

    VálaszTörlés
  3. Wéber Gabi nevében kikérem magamnak. Azt többször elmondták, hogy Massa ki kellett, hogy álljon, nem hiszem, hogy olyan nagy katasztrófa, hogy nem vették észre, hogy ez pontosan miért volt. Pláne pár körrel később ez már relevanciáját veszti.

    WG nem keverte a csapatokat. MD valóban a Force Indiát a Williamset és a Saubert össze vissza keverte, de ez csak ő volt. Meg persze a csapaton belüli versenyzőkről sem volt fogalma. Pedig elég lett volna ránézni a live timingra, és látta volna, hogy az a di Resta akiről percek óta beszél, az valójában Hülkenberg.

    Schuminál pedig:
    A Mercedes AMG Petronas hivatalos tájékoztatása szerint lehetséges, hogy Michael Schumacher egy technikai probléma miatt ütközött neki hátulról Jean-Eric Vergne autójának a versenyen.

    VálaszTörlés
  4. Egyikünk se lepődne meg ugye, ha Schuminál valami technikai probléma lépett volna fel. Hány futamot nem tudott befejezni idén ilyen probléma miatt? Ötöt?

    Az unalmashoz meg annyit, hogy ezen a pályán nem lehet előzni, a pilóták be vannak szarva (jogosan) hogy a palánkhoz csapódnak, és csak köröznek. Haver elaludt itt nálam pl. Össze sem hasonlítható az előző versennyel, ahol Raikonnen körökön keresztül próbálta Schumit előzni, de aztán egy zseniális manőverrel mégis sikerült. Itt hol sikerült volna? Ahol Perez majdnem belebombázta magát a végén az egyik Force Indiába? Vicc az egész pálya, csak azért van, mert sok pénzt hoz.

    VálaszTörlés
  5. Kiváncsi vagyok Schumi folytatja-e és ha igen hol?
    Érdekes lenne egy Alonso-Schumi páros, Massa szintjét tudja még az öreg, és a Ferrari drukkerek elélveznének az örömtől.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Azt fejtegette Wéber Gabi a fácsén, hogy szerinte aki egyszer volt első számú favorit, annak a segítő szerep nem áll igazán jól. Massa azért csábító választás a Ferrarinak, mert neki a másodhegedűs szerepkör fekszik, és mert olyat, aki ilyen lojálisan el tudja fogadni a helyzetét, és úgy vezet, mint Massa az elmúlt 3 futamon nem nagyon lehet találni.

      Törlés